Coraz więcej Polaków prowadzi zdrowy tryb życia. To dlatego sieci handlowe coraz chętniej wprowadzają do swoich ofert zdrową żywność. Jak postrzegane są produkty z tej kategorii? Czy zdrowy styl życia można już uznać za modę? Dowiedz się!
Z raportu „Zdrowa żywność – zachowania zakupowe 2017”, przygotowanego przez agencję Open Research wynika, że konsumenci w Polsce kojarzą zdrową żywność przede wszystkim ze świeżymi produktami, pozbawionymi szkodliwych wzmacniaczy smaku i konserwantów.
19% badanych odpowiedziało, że produkty z kategorii – zdrowa żywność, gwarantują wysoką jakość. 16% respondentów kojarzy te artykuły z lokalnymi rolnikami i dostawcami natomiast 12% z żywnością z Polski.
Raport wskazał też ciekawą zależność. Produkty spożywcze i bezglutenowe tylko przez 4% ankietowanych są utożsamiane z kategorią – zdrowa żywność. Blisko 30% konsumentów podczas kupowania zdrowych produktów zwraca uwagę czy w ich w składzie znajduje się gluten. Co ciekawe tylko 9% badanych zdeklarowało się, że posiada nietolerancję pokarmową na ten składnik. Takie statystyki sprawiają, że można śmiało stwierdzić iż chęć kupowania zdrowej żywności spowodowana jest w dużej mierze panującą w społeczeństwie modą.
Czym różni się zdrowa żywność od produktów ekologicznych?
Według 24% respondentów zdrową żywność można utożsamić z produktami ekologicznymi. Takie postrzeganie jest niewłaściwe, ponieważ obie wymienione kategorie żywności, mimo iż zawierają wiele wspólnych mianowników, to pod kilkoma względami znacznie się od siebie różnią. Artykuły ekologiczne zawierają zwykle właściwości zdrowotne, jednak niekoniecznie dzieje się tak w przypadku produktów ze zdrową żywnością.
Statystyki wskazują, że w 2017 roku sprzedaż produktów ekologicznych osiągnie wartość 1 miliarda złotych. Okazuje się, że to bardzo niewiele, ponieważ ta suma stanowi tylko 0,5% rynku spożywczego w Polsce.
Gdzie konsumenci mogą kupić ekologiczne artykuły spożywcze? Najczęściej w sklepach specjalistycznych. Oferty z produktami organicznymi są też coraz częściej dostępne w sieciach handlowych takich jak: Carrefour, Freshmarket, Lidl czy drogerie Rossmann
Interesujące wyniki na temat: najczęściej kupowanych kategorii żywności ekologicznej, wykazał też raport „Żywność ekologiczna w Polsce”, przygotowany przez IMAS International. Okazuje się, że konsumenci najczęściej kupują w sklepach ekologiczne owoce i warzywa (74%), jaja (58,4%), mięso i wędliny (46,8%), produkty zbożowe (44,2%), mleko i przetwory mleczne (41,6%).
Podczas zakupów konsumenci zwracają też uwagę na ceny produktów organicznych, które są nawet o połowę droższe od produktów konwencjonalnych.
Czy Polacy wyrażają chęć kupowania zdrowych produktów?
Według badania Open Research 2/3 konsumentów deklaruje, że podczas codziennych zakupów stara się kupować zdrowe produkty. Co ciekawe, 40% z narzeka na utrudniony dostęp do zdrowej żywności.
Badanie FoodRentgen wykazało natomiast, że 64% ankietowanych udzieliło odpowiedzi: „Dbam o swoją dietę ze względów zdrowotnych, ale staram się nie przesadzać”, a 19% twierdzi, że „ma bzika” w kwestii zdrowych produktów.
Konsumenci powinni jednak pamiętać, że artykuły z kategorii – zdrowa żywność nie zawsze mają zdrowotne właściwości. Dobrym przykładem mogą być „zdrowe” płatki śniadaniowe, które w rzeczywistości zawierają w składzie szkodzące substancje słodzące