Nav
biedronka
BiedronkaWażna od jutra
wss praga południe
WSS Praga Południedo końca 6 dni
medicine
Medicinedo końca 34 dni
dealz
Dealzdo końca 2 dni
aldi
AldiWażna od jutra
castorama
Castoramado końca 247 dni
drogerie natura
Drogerie Naturado końca 2 dni
hildebrandt
HildebrandtWażna od jutra
pss społem zawiercie
PSS Społem ZawiercieWażna za 8 dni
tomimarkt
TomiMarktdo końca 11 dni
netto
NettoWażna od jutra
pss lublin
PSS Lublindo końca 10 dni
delikatesy centrum
Delikatesy CentrumOstatni dzień promocji!
hebe
Hebedo końca 3 dni
Nav
Reklama
Reklama
Reklama
Artykuł sponsorowany

Poranik iParts.pl. W czym opony całoroczne są lepsze od letnich i zimowych? Kto powinien rozważyć ich wybór?

Ilekroć jesień przeciąga się aż do grudnia, a wiosna przychodzi jeszcze w lutym, kierowcy w Polsce zadają sobie pytanie – czy na pewno potrzebuję opon zimowych? Czy zwłaszcza w takich warunkach nie lepiej będzie zrezygnować z wymiany ich dwa razy w roku i przejść na jeden komplet opon całorocznych? Być może lepiej, być może nie. Wszystko zależy od tego, gdzie jeździcie, czym jeździcie i jak jeździcie. Czy w Waszym konkretnym przypadku opony całoroczne to właściwy wybór?
Cover
materiały sponsora - iparts.pl

Co charakteryzuje opony całoroczne? Czym różnią się od sezonowych opon letnich i zimowych?

Według raportu firmy Continental, w pierwszym kwartale 2023 roku sprzedaż opon całorocznych w Europie wzrosła o 4,9% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Opony całoroczne stanowiły aż 21,3% (w 2020 roku było to zaledwie 16,7%) wszystkich sprzedanych opon samochodowych w Europie w tym okresie, co na każdym znawcy branży oponiarskiej musi robić wrażenie. To, że opony wielosezonowe będą zyskiwać na popularności, było oczywiste, ale chyba mało kto spodziewał się, iż będzie to postępowało równie szybko. Czemu możemy przypisać tak gwałtowny wzrost ich popularności? W grę wchodzą tu 3 kluczowe zjawiska, czyli:

  • rosnąca liczba kierowców poruszających się wyłącznie po terenach mocno zurbanizowanych;
  • wzrost średnich temperatur skutkujący coraz łagodniejszymi i coraz krótszymi zimami;
  • znacząca poprawa efektywności opon całorocznych.

Opony całoroczne – https://www.iparts.pl/opony/opony,WIELOSEZONOWE,sezo.html – od samego początku miały być rozwiązaniem pośrednim pomiędzy oponami zimowymi i letnimi, jednak do ich tworzenia zawsze używano podstawy w postaci konkretnej opony sezonowej. Do dziś nawet najlepsze i najnowocześniejsze opony całoroczne posiadają „rdzeń” opony sezonowej (letniej lub zimowej), zmodyfikowany tak, aby spełniał warunki ogumienia całorocznego. Właśnie z tego powodu opony całoroczne niemal bez wyjątku dzielimy na bardziej letnie (lepiej sprawdzające się późną wiosną, latem i wczesną jesienią) oraz bardziej zimowe (najlepiej radzące sobie późną jesienią, zimą i wczesną wiosną). Wspomniane modyfikacje „rdzenia” sezonowej opony polegają więc na tym, że:

  • zmieniana jest twardość mieszanki,
  • zmieniany jest rysunek bieżnika opony,
  • zmieniana jest (choć nie zawsze) wysokość bieżnika.

W efekcie otrzymujemy opony maksymalnie uniwersalne, zdolne radzić sobie w naprawdę różnych warunkach klimatycznych i zachowujące sprawność w znacząco poszerzonym oknie temperaturowym. Dzieje się to jednak pewnym kosztem. Opony całoroczne są oponami dobrymi lub nawet bardzo dobrymi, gdy idzie o ich efektywność w warunkach skrajnych (deszcz, lód, niskie i wysokie temperatury), nie są i zapewne jeszcze długo nie będą oponami wybitnymi, jak najlepsze opony sezonowe. Wybierając opony całoroczne – a w naszym sklepie iParts.pl znaleźć możecie ich naprawdę sporo – godzicie się na pewien kompromis i musicie mieć tego pełną świadomość. Czy jest więc to wybór dla Was odpowiedni?

Kto powinien wybierać opony całoroczne? W jakich warunkach sprawdzą się najlepiej?

opony całoroczne dla kogo
materiały sponsora - iparts.pl

W kwestii tego, kto powinien w pierwszej kolejności rozważyć wybór opon wielosezonowych, zarówno ich producenci, jak i zajmujący się tematyką ogumienia samochodowego eksperci mówią niemalże jednym głosem. A z głosów tych wynika, że opona całoroczna to produkt przeznaczony dla kierowców, którzy:

  • poruszają się przede wszystkim po terenie miejskim, zabudowanym, raczej na krótkich odcinkach dróg;
  • kierują pojazdami typowo użytkowymi (samochody dostawcze) i korzystają z dobrze utrzymanych tras szybkiego ruchu, w tym z autostrad;
  • są właścicielami samochodów z segmentu od A do E, ze szczególnym uwzględnieniem aut miejskich oraz rodzinnych;
  • nie pokonują rocznie więcej niż 15 tys. km.

Oczywiście, wskazówki te miejscami się wykluczają, stąd nie należy podchodzić do nich zbyt restrykcyjnie. W końcu auto dostawcze to nie auto miejskie, a poruszanie się nim po dłuższych trasach raczej wyklucza zmieszczenie się we wspomnianym przebiegu. Informacje te jednak dają pewne pojęcie o tym, kto jest domyślnym odbiorcą i użytkownikiem opon wielosezonowych – z myślą o kim producenci tychże opon opracowują ich kolejne modele.

Zwróćcie przy tym uwagę na informację, która raczej rzadko pada wypowiedziana wprost, za to można ją wyczytać z podobnych jak te powyższe zaleceń. Opony całoroczne są zalecane przede wszystkim do jazdy po terenie miejskim lub po dobrze utrzymanych trasach, do aut raczej lekkich i raczej nie wyposażonych w szczególnie mocne silniki. Jaki z tego wniosek? Że najlepiej sprawdzać się będą tam, gdzie warunki nie są ekstremalne i gdzie auto (oraz jego kierowca) nie będzie zmuszało je do krańcowego wysiłku. Jeśli więc wybieracie opony całoroczne, to raczej nie po to, aby zimą wyjeżdżać w każdy weekend w wysokie góry lub by przedzierać się przez zaspy na wiejskich drogach. Jeśli stawiacie na „wielosezonówki”, to zdecydowanie nie po to, by latem rozgrzewać je agresywną jazdą do bardzo wysokich temperatur i by na pełnej prędkości gnać przez zalane deszczem drogi. Od takich rzeczy macie opony sezonowe, letnie lub zimowe – je również znajdziecie na iParts.pl. Opony całoroczne to rozwiązanie na nieco inną jazdę.

Obserwuj nas
Zobacz także:
Reklama