Prawo czy przywilej?
Mało kto wie, że sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia zakupionego towaru, jeżeli ten jest zgodny z umową, tj. gdy był pełnowartościowy, nieuszkodzony i nie miał ukrytych wad gdy go kupowaliśmy. A jeżeli przyjmie zwrot, to jest to jego dobra wola.
Sklepy jednak często idą na rękę klientom i pozwalają zwracać towary, których nabywcy po prostu się rozmyślili, bo wiedzą, że klient, który ma wątpliwości łatwiej zdecyduje się na zakup danej rzeczy, jeżeli wie, że będzie mógł ją później oddać. Możliwość zwrotu może w takim przypadku zadecydować o zakupie. Nawet jeżeli kupujący później się rozmyśli, nie zawsze ma czas lub chęć wrócić do sklepu i oddać daną rzecz w wyznaczonym przez sklep terminie.
Pokaż paragon
Każdy sklep indywidualnie ustala zasady, na jakich towar przyjmuje bądź wymienia. Najczęściej sklepy akceptują zwrot nieużywanych towarów, tylko po przedstawieniu paragonu. Paragon, który otrzymujemy przy zakupie jednak łatwo blaknie. Nietrudno również o jego zgubienie. Dlatego wygodne jest przechowywanie paragonów w swoim telefonie, dzięki specjalnym aplikacjom, jak np. kwitki.pl czy tocomoje.pl zamiast w wersji papierowej.
Różne zasady
Polityka zwrotów danego sklepu może jednak zawierać inne regulacje, jak zwrot tylko w oryginalnym opakowaniu, z oryginalnymi metkami, przed wyznaczonym przez sklep terminem. Jaki to termin, zależy również od sklepu. Niektóre przyjmują zwroty w okresie 3 dni od daty zakupu, inne dają nawet 2 miesiące do namysłu.
Co ciekawe, niekiedy można umówić się ze sprzedawcą indywidualnie na ewentualny zwrot. W przypadku takich ustaleń, najlepiej żeby sprzedawca potwierdził taką umowę na piśmie, by w razie konieczności udowodnić swoje prawa.
Uważaj na wyprzedażach
Często polityka przyjmowania zwrotów wyprzedawanych produktów, jest różna niż ta, przyjęta ogólnie dla danego sklepu. Część sklepów nie przyjmuje wcale zwrotów towarów z wyprzedaży, część pozwala tylko na ich wymianę, niektóre zamiast gotówki dają zwracającemu bon do wykorzystania w sklepie. Dlatego, by po zakupowym szaleństwie na wyprzedażach, nie zostać z pustym portfelem i niepotrzebnymi rzeczami, warto zawczasu zapytać sprzedawcę o możliwość i zasady zwrotu.