Ministerstwo Zdrowia chce zwalczać promowanie napojów alkoholowych, dlatego podjęło pracę nad nowelizacją ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Decyzja o podjęciu takich kroków wywołała mnóstwo dyskusji wśród Polaków. Na czym ma polegać nowy projekt rządu? Jakie skutki przyniesie wprowadzenie nowelizacji w życie?
Resort Zdrowia chce wprowadzić zakaz emitowania reklam piwa w telewizji, radiu, kinach i teatrach w godzinach 20-23. Obecnie zakazane jest promowanie wyrobów chmielowych od godziny 6 do 20. Na ewentualnym wprowadzeniu nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi najbardziej ucierpi telewizja, ponieważ koncerny piwowarskie wydają na reklamy telewizyjne 15 milionów złotych miesięcznie. Na pokazywanie spotów promujących piwo w godzinach 20-23 przeznaczają około 6,7 miliona złotych. Tak duża suma wynika z tego, że przez te 3 godziny najwięcej ludzi ogląda telewizję.
Dlaczego rządowi zależy na nowelizacji ustawy? Powodem jest rosnące zjawisko alkoholizmu w Polsce oraz duże skłonności konsumentów do korzystania z ofert producentów piwa. Na pierwszy rzut oka decyzja o zakazie ministerstwa wydaje się jak najbardziej słuszna jednak niesie ze sobą też negatywne skutki. Duże straty może ponieść Skarb Państwa, któremu znacznie zmniejszą się wpływy z podatku akcyzowego. Na wprowadzeniu nowelizacji ustawy może też zyskać internet, który jest potężnym medium dla każdego społeczeństwa. W ten sposób promowanie piwa nadal osiągałoby wysokie wyniki.
Eksperci twierdzą, że nowy projekt rządu nie wejdzie w życie, ponieważ nie jest to nowy pomysł i już wielokrotnie miał być realizowany. Czy mają rację? Dowiemy się wkrótce.