Reklama
Reklama
Reklama

Rower crossowy, czy trekkingowy - który wybrać i gdzie szukać najlepszych ofert?

Artykuł sponsorowany
Jeśli szukasz roweru, który poradzi sobie w zróżnicowanym terenie, zapewne zadałeś sobie pytanie — rower crossowy czy trekkingowy, który będzie lepszy? Pozornie są one do siebie dosyć mocno podobne, ale jeśli zagłębisz się w detale, okaże się, że każdy z nich ma swoją niszę i trasy, na których czuje się najlepiej. Kiedy zdecydować się na rower trekkingowy, a kiedy lepszym wyborem będzie rower crossowy?
Cover
Rower crossowy, czy trekkingowy - który wybrać i gdzie szukać najlepszych ofert? Fot. Materiały zewnętrzne

Podobieństwa między rowerem crossowym i trekkingowym

Na początek warto wskazać na punkty wspólne dla obu typów rowerów. Na pierwszy rzut oka wydają się one podobne i faktycznie sporo je łączy.

Amortyzacja

Zarówno crossowe, jak i trekkingowe są zazwyczaj wyposażone w amortyzator o niewielkim skoku. Zwykle jest to skok między 50 a 60 mm. Niedużo, ale wystarczy do komfortowej jazdy rekreacyjnej. Jeśli planujesz pokonywanie szlaków w trudniejszym terenie, lepszym wyborem będzie jednak rower górski.

Niewielki skok amortyzatora ma tę zaletę, że pozwala na dynamiczną jazdę bez tracenia energii podczas jazdy po płaskim terenie, jak ma to miejsce, chociażby w modelach enduro, czy downhill.

Szukasz roweru trekkingowego, na którym powiesisz sakwy i zaplanujesz długą podróż? Sprawdź trekkingi w sklepie Sprint-rowery.pl: https://sprint-rowery.pl/rowery-turystyczne-trekkingowe.

Materiał ramy

Model trekkingowy i crossowy zwykle wykorzystują ten sam materiał ramy. Jest nim aluminium. Tańsze modele do rekreacyjnej jazdy wykorzystują stop klasyczny, te nieco droższe, zapewniające komfort jazdy podczas dłuższych tras, bazują na ramach hydroformowanych. Aluminium jest lekkie, więc jednoślady są łatwe w prowadzeniu i można je bez trudu przenosić.

Hamulce tarczowe czy V-brake'i?

Wybierając rower do codziennych dojazdów, koniecznie sprawdź, jakie zastosowano w nim hamulce. W przypadku tańszych modeli często są to szczęki (V-brake). W tych nieco droższych wykorzystuje się hamulce tarczowe mechaniczne lub hydrauliczne. Zwłaszcza te ostatnie pozwalają na efektywne hamowanie w każdych warunkach. Wyposażony w nie rower poradzi sobie na asfalcie, leśnej ścieżce i drogach polnych.

Który rower kupić — różnice między modelami cross a trekkingowymi

Wiesz już, w czym crossy i trekkingi są do siebie podobne, ale co z różnicami? Przede wszystkim jest nią inne przeznaczenie jednośladu. Rowery trekkingowe projektuje się z myślą o wielodniowych wyprawach. Kolarze często wieszają na ramie lub kierownicy torby oraz sakwy, pozwalające na zabranie niezbędnego wyposażenia. W ślad za długodystansowym przeznaczeniem idzie rama o „spokojnej” geometrii. Na takim rowerze podróżujesz z wyprostowaną sylwetką i możesz siedzieć na siodełku przez wiele godzin bez bólu pleców.

Z kolei rower crossowy przede wszystkim służy do codziennych dojazdów na niewielkich dystansach, np. do pracy albo okazjonalnych przejażdżek weekendowych. Wybierz rower crossowy, jeśli marzysz o jeździe po bezdrożach, ale też utwardzonych nawierzchniach — to bardziej uniwersalny jednoślad.

Kolejną różnicą dzielącą crossy od trekkingów są opony. Rowery trekkingowe mają węższe opony o gładszym bieżniku. Ogumienie nie jest aż tak gładkie, jak w rowerze miejskim lub szosowym, ale nie generuje dużych oporów toczenia. Z kolei rowery trekkingowe są wyposażone w szersze opony z wyraźniejszym bieżnikiem. Zapewniają one dobrą trakcję nawet przy niesprzyjającej pogodzie, ale też na grząskim piasku, czy szutrze.

Trekkingi z reguły posiadają dodatkowe wyposażenie, jak fabryczne oświetlenie. Często także umożliwiają przymocowanie bagażnika, błotników i innych elementów ekwipunku.

Rower trekkingowy czy crossowy — który wybrać?

Wybór odpowiedniego roweru zależy przede wszystkim od Twoich preferencji. Postaw na rower crossowy, jeśli szukasz dwóch kółek do wygodnej jazdy w zróżnicowanym terenie. Taka maszyna jak Trek Dual Sport 2 Gen 5 bez problemu poradzi sobie na asfalcie i poza nim. Lekkość jazdy zapewnia rama Alpha gold Aluminium. Osprzęt to Shimano Cues i hydrauliczne hamulce tarczowe Tektro.

Świetnym wyborem będzie również Polygon x RWR Heist X7. To najlepsza propozycja, na jaką możesz liczyć w budżecie do 4500 zł. Został wyposażony w aluminiową ramę ALX XC Trail Frame, powietrzny widelec Suntour NCX D Air o skoku 63 mm z możliwością blokady oraz osprzęt Shimano Cues i hydrauliczne hamulce Shimano BR-MT410.

Z kolei rower trekkingowy to wygodny środek transportu na długie dystanse. Jeśli marzy Ci się rozpoczęcie przygody z bikepackingiem, takie jednoślady zapewnią maksymalny komfort.

Sprawdź rowery rekreacyjne i profesjonalne w Sprint-rowery.pl

Jeśli szukasz sklepu, w którym znajdziesz świetne rowery w rekordowo niskich cenach, sprawdź Sprint-rowery.pl. Wybieraj spośród modeli crossowych, trekkingowych, szosowych, graveli i nie tylko. Zakupy w Sprint-rowery.pl to gwarancja profesjonalnego doradztwa, błyskawicznej wysyłki i zadowolenia!

Zobacz także:
Reklama