Ubiegły rok polska branża e-commerce zamknęła z najlepszymi wynikami nie tylko w swojej historii, ale też na tle całej Europy. Handel internetowy okazał się największym „wygranym” pandemicznych zawirowań, notując, według danych firmy badawczej PMR, wzrost wartości całego segmentu z 61 do 77 miliardów złotych. Dla sprzedawców oznacza to nie tylko otwarcie na perspektywy wyższych zysków, ale też konieczność zmierzenia się z większą konkurencją. By jej podołać, warto wiedzieć, na co klienci – nawet podświadomie – zwracają największą uwagę przy ocenie sklepu. Oto 5 kluczowych aspektów.
Jasno przekazane informacje
Bez względu na to, czy chodzi o ogólnodostępne platformy, czy też typowe sklepy internetowe, klient musi wiedzieć, komu powierza swoje pieniądze. Absolutną podstawą jest więc rozbudowana sekcja informacji o sklepie, zawierająca wszystkie najważniejsze dane kontaktowe oraz adresowe. Koniecznie należy zadbać też o dobrze skonstruowany regulamin i szczegółowo opisane opcje wysyłki. Do zrobienia zakupów klienta zachęcą też opcje takie jak śledzenie przesyłki oraz przygotowania zamówienia.
Bezpieczeństwo danych i transakcji
Kolejna kwestia dotyczy bezpieczeństwa. Wzrost popularności zakupów online oszustów, z czego na szczęście coraz więcej klientów zdaje sobie sprawę. Przed wpłaceniem pieniędzy dokładnie analizują więc sklep – zwłaszcza, jeśli chodzi o firmy bez wyrobionej jeszcze marki. Pod tym względem najważniejszy okazuje się certyfikat SSL, który można zdobyć już za kilka złotych rocznie. Konieczne jest również korzystanie z bezpiecznym, znanym systemem płatności. Dobrym pomysłem może poza tym okazać się sprzedaż na cieszących się dużym zaufaniem platformach sprzedażowych, które ze swojej strony gwarantują bezpieczeństwo każdej transakcji.
Różnorodna, wysokiej jakości oferta
Kwestie formalne mamy już za sobą, pora więc skupić się na istocie handlu – ofercie. Ta powinna być możliwie jak najbardziej zróżnicowana, ale oczywiście w granicach zdrowego rozsądku. Jeśli zależy nam na budowaniu wizerunku eksperckiego sklepu, a także zmniejszeniu reklamacji i negatywnych opinii, warto zrezygnować ze sprzedaży produktów najniższej jakości, budując ofertę od średniej klasy. Dobrym rozwiązaniem może też okazać się znalezienie i zagospodarowanie niszy. Zamiast np. zakładać sklep rowerowy z ogólnym asortymentem, lepiej postawić na budowanie asortymentu dla miłośników kolarstwa szosowego lub trekkingu.
Atrakcyjna szata graficzna
Dbałość o wygląd sklepu to tylko kwestia estetyki, ale też element walki o klienta. Ten, widząc sklep stworzony na przestarzałym szablonie lub na podstawie amatorskiego projektu, najpewniej zrezygnuje z zakupu. Może stać się tak z przynajmniej dwóch powodów. Pierwszy to wrażenie nieprofesjonalizmu oraz związane z nim obawy co do sprawności i bezpieczeństwa transakcji. Drugi to zaś problemy związane z korzystaniem ze źle zaprojektowanej strony. Zaprojektowanie strony warto więc powierzyć profesjonalnemu studiu, które zadba nie tylko o atrakcyjność layoutu, ale też wygodę oraz łatwość nawigowania. Takie problemy nie dotyczą sklepów, które w swojej działalności skupiają się na platformach e-commerce, dostarczających gotowy system kategorii i gwarantujących przejrzysty wygląd. W razie problemów, ich użytkownicy mogą też liczyć na pomoc – zapewnia ją między innymi Społeczność Allegro Gadane.
System poleceń klientów
Wiarygodność e-sklepu w dużej mierze jest uzależniona od obiektywności opinii na jego temat oraz recenzji oferowanych przez niego produktów. Te napisane na zlecenie sprzedawcy łatwo jest rozpoznać i mają one katastrofalny wpływ na jego reputację. Budowanie własnego systemu komentarzy w przypadku małych sklepów nie zawsze ma sens – lepiej jest postawić na współpracę z wiarygodnymi platformami zewnętrznymi.