Nav
biedronka
Biedronkado końca 3 dni
rossmann
Rossmanndo końca 11 dni
jula
Julado końca 7 dni
żabka
Żabkado końca 12 dni
pepco
Pepcodo końca 13 dni
castorama
Castoramado końca 12 dni
drogerie natura
Drogerie Naturado końca 10 dni
społem kielce
Społem Kielcedo końca 11 dni
neopunkt
NEOPUNKTdo końca 5 dni
media markt
Media Marktdo końca 5 dni
action
Actiondo końca 5 dni
dino
Dinodo końca 5 dni
delikatesy centrum
Delikatesy Centrumdo końca 6 dni
hebe
Hebedo końca 5 dni
Nav
Reklama
Reklama
Reklama
Artykuł sponsorowany

Jak stworzyć miejsce do pracy w domu? 3 kroki do zaaranżowania stanowiska pracy zdalnej.

Home office jest znany i stosowany od wielu lat. Jednak dotychczas z jego zalet mogła korzystać jedynie wąska grupa specjalistów (m.in. freelancerów oraz osób, którym udało się wynegocjować takie warunki ze swoim pracodawcą). Wszystko zmieniło się w 2019 roku, gdy to pandemia COVID-19 wywołała niemałą rewolucję - dotykającą nie tylko służbę zdrowia, ale również szereg innych obszarów funkcjonowania każdego społeczeństwa. To wówczas home office zyskał na popularności, a przechodzenie na tryb pracy zdalnej nabrało tempa, jakiego nie obserwowaliśmy jeszcze nigdy wcześniej.
Cover
adobe stock

Krok 1: zorganizuj przestrzeń zarezerwowaną tylko do pracy zdalnej

Jeżeli jesteś jedną z osób, która właśnie organizuje i aranżuje swoje domowe biuro lub pracujesz tak od pewnego czasu – ten poradnik jest dla Ciebie. Poznasz w nim aż 3 kluczowe kroki, dzięki którym uda Ci się stworzyć idealne miejsce do wykonywania pracy zdalnej - bezpośrednio z Twojego domu lub mieszkania.

Musisz pamiętać, że praca we własnym domu powinna rządzić się takimi samymi prawami, jak ta wykonywana bezpośrednio w siedzibie pracodawcy. Nieważne, czy jest to home office, czy też open space – musisz posiadać swój “kąt”, który pozwoli Ci na efektywne wykonywanie swoich obowiązków.

W tym celu najlepiej sprawdzi się wydzielenie odrębnego pokoju, który przekształcisz na swoje profesjonalne, domowe biuro. Aczkolwiek, jeżeli Twoje warunki mieszkaniowe nie pozwalają zagospodarować na ten cel oddzielnego pomieszczenia - postaraj się wydzielić na ten cel przynajmniej część wybranego wnętrza. Może to być kilka metrów kwadratowych w salonie, jadalni, a nawet sypialni.

Jakie powinno być pomieszczenie przeznaczone na home office?

Ważne, aby to osobne pomieszczenie lub tylko “kawałek” podłogi były przeznaczone tylko i wyłącznie do pracy. To pozwoli Ci na skuteczne oddzielenie obowiązków zawodowych od życia prywatnego, a co za tym idzie – zachowanie tzw. work-life balance. Ponadto podczas aranżacji tego typu przestrzeni liczą się także:

  • Dostęp do światła – jeśli możesz, ustaw swoje biurko blisko okna, aby jak najdłużej korzystać z naturalnego źródła oświetlenia (słońca). Oczywiście, nie zapomnij również o zastosowaniu efektywnych lampek.
  • Kolory – efekt “jasności” stanie jeszcze lepszy, jeśli do zaaranżowania Twojej przestrzeni (ścian, mebli, dodatków itp.) użyjesz jasnych barw.
  • Roślinność – otocz się kwiatami oraz innymi roślinami. Nie dość, że wpłyną one na wygląd Twojego domowego biura, to dodatkowo poprawią także jakość powietrza, którym oddychasz.

Krok 2: wyposaż się w niezbędne narzędzia do pracy w domowym biurze

W tym przypadku biuro zaaranżowane w domu nie różni się praktycznie niczym od tego znajdującego się w firmie. Zasada jest prosta: ma posiadać wszystko, czego potrzebujesz, aby sprawnie, wydajnie i profesjonalnie wykonywać swoje obowiązki:

  • Profesjonalny sprzęt
    • wydajny laptop, myszka, monitor, klawiatura, drukarka oraz wszystko, czego tylko możesz potrzebować podczas wykonywania codziennych zadań.
  • Wygodny fotel
    • z możliwością wszechstronnej regulacji, zarówno w poziomie, jak i w pionie.
  • Dopasowane biurko
    • oferujące wystarczająco dużo przestrzeni, która umożliwi Ci wygodne wykonywanie Twoich obowiązków.
  • Artykuły biurowe
    • w tym niezbędne markery, organizery, ołówki, kable i wszystko, co może być Ci przydatne, aby Twoja praca była wydajna i przyjemna.

Jeszcze wyższy poziom ergonomii stanowiska home office osiągniesz wówczas, gdy wzbogacisz je o takie elementy, jak: podnóżek, uchwyt na ekran, a nawet specjalne podkładki pod myszkę oraz klawiaturę.

Krok 3: stwórz odpowiednie warunki, które sprzyjają pracy w domu

W tym miejscu zwróć uwagę na dwa zasadnicze czynniki, czyli warunki naturalne (w tym temperaturę oraz wilgotność) oraz te związane z obecnością innych domowników.

Temperatura w pomieszczeniu, które przeznaczysz na pracę zdalną, powinna mieścić się w granicach od 18 do 21 stopni Celsjusza. W zimie z łatwością osiągniesz ją za pomocą odpowiedniej regulacji ogrzewania domu lub mieszkania. Natomiast w lecie może Ci się przydać klimatyzacja.

Poziom wilgotności powinien oscylować w granicach około 40%. Jego regulacji dokonasz za pomocą specjalnego nawilżacza lub też pochłaniacza wilgoci (w zależności od tego, jaki poziom wilgotności panuje w Twoich wnętrzach).

A co, jeśli musisz dzielić swoje biuro z innymi domownikami?

Wiele przykładów “z życia wziętych” pokazuje, że zaaranżowanie domowej przestrzeni do pracy wcale nie ogranicza się wyłącznie do przygotowania pomieszczenia oraz zakupu niezbędnych sprzętów. Tak naprawdę, w licznych przypadkach największe wyzwanie stanowi konieczność pogodzenia interesów wielu osób - przebywających na tych samych metrach kwadratowych. Jest to szczególnie wymagające, jeśli posiadasz małe dzieci, które są akurat w domu (nie chodzą do szkoły albo przedszkola) lub Twój partner bądź partnerka również pracuje zdalnie.

Oto wskazówki, dzięki którym ograniczysz dolegliwości wynikające z pracy w takich warunkach:

  • Ustal zasady obowiązujące wszystkich domowników
    • .Mogą one dotyczyć, chociażby określonych godzin, w których wszystkie osoby zajmują się swoimi sprawami i starają się być cicho. A gdy czeka Cię ważna rozmowa lub spotkanie online - przechodzą do innego pomieszczenia.
  • Wyposaż się w solidne słuchawki
    • .Jeżeli mimo wszystko ich obecność w domu będzie dla Ciebie za bardzo rozpraszająca - po prostu “odetnij się” od dźwięków dochodzących z otoczenia. W tej roli doskonale sprawdzą się małe słuchawki dokanałowe lub duże urządzenia nauszne.

Praktyczna wskazówka: aby działanie słuchawek było jeszcze skuteczne - puść z nich muzykę. W naszym przypadku sprawdzają się tzw. “instrumentale”, czyli ścieżki dźwiękowe pozbawione wokalu. Specjalne kompozycje, stworzone z myślą o pracy zdalnej, znajdziesz na większości popularnych serwisów internetowych ?.

Obserwuj nas
Zobacz także:
Reklama