Krok 1: zorganizuj przestrzeń zarezerwowaną tylko do pracy zdalnej
Jeżeli jesteś jedną z osób, która właśnie organizuje i aranżuje swoje domowe biuro lub pracujesz tak od pewnego czasu – ten poradnik jest dla Ciebie. Poznasz w nim aż 3 kluczowe kroki, dzięki którym uda Ci się stworzyć idealne miejsce do wykonywania pracy zdalnej - bezpośrednio z Twojego domu lub mieszkania.
Musisz pamiętać, że praca we własnym domu powinna rządzić się takimi samymi prawami, jak ta wykonywana bezpośrednio w siedzibie pracodawcy. Nieważne, czy jest to home office, czy też open space – musisz posiadać swój “kąt”, który pozwoli Ci na efektywne wykonywanie swoich obowiązków.
W tym celu najlepiej sprawdzi się wydzielenie odrębnego pokoju, który przekształcisz na swoje profesjonalne, domowe biuro. Aczkolwiek, jeżeli Twoje warunki mieszkaniowe nie pozwalają zagospodarować na ten cel oddzielnego pomieszczenia - postaraj się wydzielić na ten cel przynajmniej część wybranego wnętrza. Może to być kilka metrów kwadratowych w salonie, jadalni, a nawet sypialni.
Jakie powinno być pomieszczenie przeznaczone na home office?
Ważne, aby to osobne pomieszczenie lub tylko “kawałek” podłogi były przeznaczone tylko i wyłącznie do pracy. To pozwoli Ci na skuteczne oddzielenie obowiązków zawodowych od życia prywatnego, a co za tym idzie – zachowanie tzw. work-life balance. Ponadto podczas aranżacji tego typu przestrzeni liczą się także:
- Dostęp do światła – jeśli możesz, ustaw swoje biurko blisko okna, aby jak najdłużej korzystać z naturalnego źródła oświetlenia (słońca). Oczywiście, nie zapomnij również o zastosowaniu efektywnych lampek.
- Kolory – efekt “jasności” stanie jeszcze lepszy, jeśli do zaaranżowania Twojej przestrzeni (ścian, mebli, dodatków itp.) użyjesz jasnych barw.
- Roślinność – otocz się kwiatami oraz innymi roślinami. Nie dość, że wpłyną one na wygląd Twojego domowego biura, to dodatkowo poprawią także jakość powietrza, którym oddychasz.
Krok 2: wyposaż się w niezbędne narzędzia do pracy w domowym biurze
W tym przypadku biuro zaaranżowane w domu nie różni się praktycznie niczym od tego znajdującego się w firmie. Zasada jest prosta: ma posiadać wszystko, czego potrzebujesz, aby sprawnie, wydajnie i profesjonalnie wykonywać swoje obowiązki:
- Profesjonalny sprzęt
- wydajny laptop, myszka, monitor, klawiatura, drukarka oraz wszystko, czego tylko możesz potrzebować podczas wykonywania codziennych zadań.
- Wygodny fotel
- z możliwością wszechstronnej regulacji, zarówno w poziomie, jak i w pionie.
- Dopasowane biurko
- oferujące wystarczająco dużo przestrzeni, która umożliwi Ci wygodne wykonywanie Twoich obowiązków.
- Artykuły biurowe
- w tym niezbędne markery, organizery, ołówki, kable i wszystko, co może być Ci przydatne, aby Twoja praca była wydajna i przyjemna.
Jeszcze wyższy poziom ergonomii stanowiska home office osiągniesz wówczas, gdy wzbogacisz je o takie elementy, jak: podnóżek, uchwyt na ekran, a nawet specjalne podkładki pod myszkę oraz klawiaturę.
Krok 3: stwórz odpowiednie warunki, które sprzyjają pracy w domu
W tym miejscu zwróć uwagę na dwa zasadnicze czynniki, czyli warunki naturalne (w tym temperaturę oraz wilgotność) oraz te związane z obecnością innych domowników.
Temperatura w pomieszczeniu, które przeznaczysz na pracę zdalną, powinna mieścić się w granicach od 18 do 21 stopni Celsjusza. W zimie z łatwością osiągniesz ją za pomocą odpowiedniej regulacji ogrzewania domu lub mieszkania. Natomiast w lecie może Ci się przydać klimatyzacja.
Poziom wilgotności powinien oscylować w granicach około 40%. Jego regulacji dokonasz za pomocą specjalnego nawilżacza lub też pochłaniacza wilgoci (w zależności od tego, jaki poziom wilgotności panuje w Twoich wnętrzach).
A co, jeśli musisz dzielić swoje biuro z innymi domownikami?
Wiele przykładów “z życia wziętych” pokazuje, że zaaranżowanie domowej przestrzeni do pracy wcale nie ogranicza się wyłącznie do przygotowania pomieszczenia oraz zakupu niezbędnych sprzętów. Tak naprawdę, w licznych przypadkach największe wyzwanie stanowi konieczność pogodzenia interesów wielu osób - przebywających na tych samych metrach kwadratowych. Jest to szczególnie wymagające, jeśli posiadasz małe dzieci, które są akurat w domu (nie chodzą do szkoły albo przedszkola) lub Twój partner bądź partnerka również pracuje zdalnie.
Oto wskazówki, dzięki którym ograniczysz dolegliwości wynikające z pracy w takich warunkach:
- Ustal zasady obowiązujące wszystkich domowników
- .Mogą one dotyczyć, chociażby określonych godzin, w których wszystkie osoby zajmują się swoimi sprawami i starają się być cicho. A gdy czeka Cię ważna rozmowa lub spotkanie online - przechodzą do innego pomieszczenia.
- Wyposaż się w solidne słuchawki
- .Jeżeli mimo wszystko ich obecność w domu będzie dla Ciebie za bardzo rozpraszająca - po prostu “odetnij się” od dźwięków dochodzących z otoczenia. W tej roli doskonale sprawdzą się małe słuchawki dokanałowe lub duże urządzenia nauszne.
Praktyczna wskazówka: aby działanie słuchawek było jeszcze skuteczne - puść z nich muzykę. W naszym przypadku sprawdzają się tzw. “instrumentale”, czyli ścieżki dźwiękowe pozbawione wokalu. Specjalne kompozycje, stworzone z myślą o pracy zdalnej, znajdziesz na większości popularnych serwisów internetowych ?.