Nav
kaufland
Kauflanddo końca 28 dni
intermarche super
Intermarche Superdo końca 8 dni
polomarket
POLOmarketOstatni dzień promocji!
netto
Nettodo końca 4 dni
żabka
Żabkado końca 7 dni
dino
DinoOstatni dzień promocji!
aldi
Aldido końca 4 dni
moje auchan
Moje Auchando końca 1 dzień
stokrotka supermarket
Stokrotka Supermarketdo końca 1 dzień
lewiatan
Lewiatando końca 1 dzień
biedronka
Biedronkado końca 4 dni
leroy merlin
Leroy Merlindo końca 30 dni
castorama
Castoramado końca 7 dni
hebe
Hebedo końca 35 dni
Nav
Reklama
Reklama
Reklama
Artykuł sponsorowany

Jak stworzyć miejsce do pracy w domu? 3 kroki do zaaranżowania stanowiska pracy zdalnej.

Home office jest znany i stosowany od wielu lat. Jednak dotychczas z jego zalet mogła korzystać jedynie wąska grupa specjalistów (m.in. freelancerów oraz osób, którym udało się wynegocjować takie warunki ze swoim pracodawcą). Wszystko zmieniło się w 2019 roku, gdy to pandemia COVID-19 wywołała niemałą rewolucję - dotykającą nie tylko służbę zdrowia, ale również szereg innych obszarów funkcjonowania każdego społeczeństwa. To wówczas home office zyskał na popularności, a przechodzenie na tryb pracy zdalnej nabrało tempa, jakiego nie obserwowaliśmy jeszcze nigdy wcześniej.
Cover
adobe stock

Krok 1: zorganizuj przestrzeń zarezerwowaną tylko do pracy zdalnej

Jeżeli jesteś jedną z osób, która właśnie organizuje i aranżuje swoje domowe biuro lub pracujesz tak od pewnego czasu – ten poradnik jest dla Ciebie. Poznasz w nim aż 3 kluczowe kroki, dzięki którym uda Ci się stworzyć idealne miejsce do wykonywania pracy zdalnej - bezpośrednio z Twojego domu lub mieszkania.

Musisz pamiętać, że praca we własnym domu powinna rządzić się takimi samymi prawami, jak ta wykonywana bezpośrednio w siedzibie pracodawcy. Nieważne, czy jest to home office, czy też open space – musisz posiadać swój “kąt”, który pozwoli Ci na efektywne wykonywanie swoich obowiązków.

W tym celu najlepiej sprawdzi się wydzielenie odrębnego pokoju, który przekształcisz na swoje profesjonalne, domowe biuro. Aczkolwiek, jeżeli Twoje warunki mieszkaniowe nie pozwalają zagospodarować na ten cel oddzielnego pomieszczenia - postaraj się wydzielić na ten cel przynajmniej część wybranego wnętrza. Może to być kilka metrów kwadratowych w salonie, jadalni, a nawet sypialni.

Jakie powinno być pomieszczenie przeznaczone na home office?

Ważne, aby to osobne pomieszczenie lub tylko “kawałek” podłogi były przeznaczone tylko i wyłącznie do pracy. To pozwoli Ci na skuteczne oddzielenie obowiązków zawodowych od życia prywatnego, a co za tym idzie – zachowanie tzw. work-life balance. Ponadto podczas aranżacji tego typu przestrzeni liczą się także:

  • Dostęp do światła – jeśli możesz, ustaw swoje biurko blisko okna, aby jak najdłużej korzystać z naturalnego źródła oświetlenia (słońca). Oczywiście, nie zapomnij również o zastosowaniu efektywnych lampek.
  • Kolory – efekt “jasności” stanie jeszcze lepszy, jeśli do zaaranżowania Twojej przestrzeni (ścian, mebli, dodatków itp.) użyjesz jasnych barw.
  • Roślinność – otocz się kwiatami oraz innymi roślinami. Nie dość, że wpłyną one na wygląd Twojego domowego biura, to dodatkowo poprawią także jakość powietrza, którym oddychasz.

Krok 2: wyposaż się w niezbędne narzędzia do pracy w domowym biurze

W tym przypadku biuro zaaranżowane w domu nie różni się praktycznie niczym od tego znajdującego się w firmie. Zasada jest prosta: ma posiadać wszystko, czego potrzebujesz, aby sprawnie, wydajnie i profesjonalnie wykonywać swoje obowiązki:

  • Profesjonalny sprzęt
    • wydajny laptop, myszka, monitor, klawiatura, drukarka oraz wszystko, czego tylko możesz potrzebować podczas wykonywania codziennych zadań.
  • Wygodny fotel
    • z możliwością wszechstronnej regulacji, zarówno w poziomie, jak i w pionie.
  • Dopasowane biurko
    • oferujące wystarczająco dużo przestrzeni, która umożliwi Ci wygodne wykonywanie Twoich obowiązków.
  • Artykuły biurowe
    • w tym niezbędne markery, organizery, ołówki, kable i wszystko, co może być Ci przydatne, aby Twoja praca była wydajna i przyjemna.

Jeszcze wyższy poziom ergonomii stanowiska home office osiągniesz wówczas, gdy wzbogacisz je o takie elementy, jak: podnóżek, uchwyt na ekran, a nawet specjalne podkładki pod myszkę oraz klawiaturę.

Krok 3: stwórz odpowiednie warunki, które sprzyjają pracy w domu

W tym miejscu zwróć uwagę na dwa zasadnicze czynniki, czyli warunki naturalne (w tym temperaturę oraz wilgotność) oraz te związane z obecnością innych domowników.

Temperatura w pomieszczeniu, które przeznaczysz na pracę zdalną, powinna mieścić się w granicach od 18 do 21 stopni Celsjusza. W zimie z łatwością osiągniesz ją za pomocą odpowiedniej regulacji ogrzewania domu lub mieszkania. Natomiast w lecie może Ci się przydać klimatyzacja.

Poziom wilgotności powinien oscylować w granicach około 40%. Jego regulacji dokonasz za pomocą specjalnego nawilżacza lub też pochłaniacza wilgoci (w zależności od tego, jaki poziom wilgotności panuje w Twoich wnętrzach).

A co, jeśli musisz dzielić swoje biuro z innymi domownikami?

Wiele przykładów “z życia wziętych” pokazuje, że zaaranżowanie domowej przestrzeni do pracy wcale nie ogranicza się wyłącznie do przygotowania pomieszczenia oraz zakupu niezbędnych sprzętów. Tak naprawdę, w licznych przypadkach największe wyzwanie stanowi konieczność pogodzenia interesów wielu osób - przebywających na tych samych metrach kwadratowych. Jest to szczególnie wymagające, jeśli posiadasz małe dzieci, które są akurat w domu (nie chodzą do szkoły albo przedszkola) lub Twój partner bądź partnerka również pracuje zdalnie.

Oto wskazówki, dzięki którym ograniczysz dolegliwości wynikające z pracy w takich warunkach:

  • Ustal zasady obowiązujące wszystkich domowników
    • .Mogą one dotyczyć, chociażby określonych godzin, w których wszystkie osoby zajmują się swoimi sprawami i starają się być cicho. A gdy czeka Cię ważna rozmowa lub spotkanie online - przechodzą do innego pomieszczenia.
  • Wyposaż się w solidne słuchawki
    • .Jeżeli mimo wszystko ich obecność w domu będzie dla Ciebie za bardzo rozpraszająca - po prostu “odetnij się” od dźwięków dochodzących z otoczenia. W tej roli doskonale sprawdzą się małe słuchawki dokanałowe lub duże urządzenia nauszne.

Praktyczna wskazówka: aby działanie słuchawek było jeszcze skuteczne - puść z nich muzykę. W naszym przypadku sprawdzają się tzw. “instrumentale”, czyli ścieżki dźwiękowe pozbawione wokalu. Specjalne kompozycje, stworzone z myślą o pracy zdalnej, znajdziesz na większości popularnych serwisów internetowych ?.

Obserwuj nas
Zobacz także:
Reklama