Downsizing
Uważaj na częsty zabieg sklepów – downsizing – czyli zmniejszenie wagi produktu przy jednoczesnym utrzymaniu dotychczasowej ceny. Powiedzmy, że chcesz kupić ulubiony jogurt. Na pierwszy rzut oka, wszystko gra - cena, taka jak przy poprzednich zakupach. Jednak po przyjściu do domu widzisz, że jogurt od ostatnich zakupów „skurczył się” i tą samą cenę płacisz teraz za mniejsze opakowanie.
Limitowana okazja
Zdradliwe mogą być oferty ograniczone czasowo. Ich celem jest skłonienie klientów do podjęcia szybkiej decyzji o skorzystaniu z oferty. I wywołanie poczucia straty, jeśli z niej nie skorzystają. A wiadomo, tracić nikt nie lubi.
Z tego efektu korzystają twórcy reklam komponujący zawartość sklepowych gazetek. Zawsze jesteśmy przez nich informowani, kiedy kończy się promocja. Czasem ta informacja aż krzyczy z gazetki. Jeśli ulegniemy i damy się zwabić do sklepu na chwilową obniżkę danego produktu, to przy okazji pewnie zrobimy większe zakupy, już niekoniecznie w korzystnej cenie. Ale trzeba pamiętać, że prawdziwe okazje też się zdarzają, zwłaszcza przy droższych produktach. Dlatego promocje warto śledzić, równocześnie rozsądnie przeliczając czy są opłacalne.
{gazetka:10597,strona:1}
Zestawy
Potrzebujesz 1 litr soku, ale przy zakupie drugiego dostaniesz 50% rabatu? Potrzebujesz herbaty, ale dopłacając 2 zł dostaniesz ją z fajnym kubkiem? Potrzebujesz kremu do twarzy, ale jest tylko w zestawie z tonikiem? To wszystko triki, które sprawiają, że po prostu zostawisz więcej pieniędzy w sklepie. Wydajesz więcej, żeby wydać mniej… W okresie światecznym szczególnie lubiane przez sklepy są zestawy kosmetyków. Atrakcyjnie opakowane, mogą być dobrym prezentem. Wybierając taki zestaw, warto jednak dokładnie policzyć, czy nie przepłacamy za to atrakcyjne świąteczne opakowanie.
{gazetka:10222,strona:5}
{gazetka:10542,strona:1}
Pobudzanie zmysłów
Na przyjemny zapach czy spokojną muzykę zwabiony do sklepu klient niewiele może poradzić. Ale warto przynajmniej wiedzieć, że muzyka potrafi nas zatrzymać w sklepie na dłużej, a badania dowodzą, że przyjemny zapach w sklepie może zwiększyć wysokość rachunku o 33 proc.
Gdzie wzrok nie sięga
Zazwyczaj na półkach, znajdujących się na wysokości wzroku sklepy umieszczają produkty najdroższe. Są dobrze wyeksponowane, więc częściej po nie sięgamy. Ale nic nie dzieje się przez przypadek. Znajdują się tam dzięki dodatkowej opłacie, która jest wkalkulowana w wyższą cenę produktu. Dlatego jeśli nie chcesz przepłacać zerknij w górę lub w dół, pewnie znajdziesz tam tańszy produkt porównywalnej jakości.