Czym kierują się klienci, gdy decydują się na większe zakupy? Raport „Niecodzienne decyzje zakupowe Polaków” przygotowany przez ekspertów Attention Marketing pokazał, że świadomość konsumentów stale rośnie, a wiele osób poszukuje dodatkowych informacji przed dokonaniem wyboru.
Młodzi, zamożni i świadomi
Okazuje się, że zbieranie informacji na temat planowanych zakupów jest najważniejsze dla osób młodych, lepiej sytuowanych i dobrze wykształconych. Są to w dużej części mieszkańcy dużych miast, którzy przywiązują dużą wagę do świadomych zakupów. Dotyczy to w szczególności zakupów, których dokonujemy tylko raz na jakiś czas – może to być kupno samochodu lub sprzętów gospodarstwa domowego.
Komu ufać?
Największym zaufaniem stale cieszy się rodzina i przyjaciele. Ponad połowa badanych przyznała, że to właśnie na ich opinii polega podczas przygotowywania się do zakupów. Coraz większą rolę odgrywa również Internet, a na znaczeniu traci tradycyjna reklama. Informacji szukamy głównie na forach tematycznych i w recenzjach produktów na stronie sklepu. 41% osób uważa, że wiarygodnym źródłem informacji o produkcie są blogerzy i vlogerzy.
Konsumenci rozumieją jednak, że w wielu przypadkach recenzja produktu przygotowana przez internetowego celebrytę jest po prostu częścią wielkiej kampanii reklamowej. Dlatego stale rośnie znaczenie mikroinfluencerów – twórców, którzy mają wąskie, ale stałe grono odbiorców. Ich publiczność jest wyjątkowo zaangażowana, co znacznie podwyższa rzeczywistą wartość reklamy.