Czym różnią się zwyczaje zakupowe kobiet i mężczyzn? Jakie promocje najbardziej zachęcają do zakupów w danym sklepie? Co szczególnie przyciąga uwagę przedstawicieli obu płci? Na te i inne pytania odpowiedź przyniosły wyniki raportu „Smart Okazje”.
Okazuje się że stereotypowe myślenie na temat zwyczajów zakupowych kobiet i mężczyzn może być zgubne. Przed stworzeniem oferty skierowanej do grupy kobiet lub mężczyzn powinno się przeprowadzić wnikliwe analizy ich zwyczajów zakupowych. Dobre rozeznanie pozwoli nam na wystosowanie lepszej, dobrze spersonalizowanej oferty.
E-zakupy według kobiet i mężczyzn
Aż 53% kupujących w internecie stanowią kobiety. Według badań przeprowadzonych przez firmę Gemius to właśnie one częściej decydują się za zakupy online, są także gotowe wydać jednorazowo większą sumę pieniędzy. W internetowych sklepach kobiety najczęściej decydują się na zakup odzieży, kosmetyków, biżuterii, obuwia i artykułów wyposażenia wnętrz.
W internecie mężczyźni szukają najczęściej elektroniki, usług ubezpieczenia i samochodów. Co ciekawe, zwykle konsultują oni swoje wybory zakupowe z kobietami. Można przypuszczać więc, że ostateczną decyzję o zakupie w takich przypadkach podejmuje kobieta.
Jak się okazuje, promocje oferowane w sklepach internetowych zdecydowanie lepiej oddziałują na kobiety. To one są bardziej skłonne do dokonywania szybkich, nieplanowanych wydatków online. Ta zależność nie dotyczy jednak zakupów dokonywanych w sklepach stacjonarnych – tutaj decyzje zakupowe wydają się być bardziej przemyślane bez względu na oferowane promocje.
Kobiety nie lubią wydawać jednak więcej, niż jest to konieczne. Dlatego też często przed realizacją zakupu przeglądają wiele stron, porównują ceny i parametry poszczególnych produktów. Nie dotyczy to płci przeciwnej, która po znalezieniu potrzebnego produktu najczęściej kończy przeglądanie stron z ofertami.
Promocje: kobiety VS mężczyźni
Z badań prowadzonych przez firmę Gemius oraz z raportu Smart Okazje jasno wynika, że to kobiety przejawiają większe zainteresowanie promocjami. Różnica jest jednak niewielka – okazuje się że aż 38% badanych mężczyzn deklaruje korzystanie z rabatów ( u kobiet jest to prawie połowa badanych), natomiast tylko 29% z nich całkowicie nie zwraca uwagi na promocje.
Kobiety najczęściej poszukują promocji w kategoriach: żywność, odzież i obuwie oraz kosmetyki. Mężczyźni chętnie korzystają z obniżek kupując elektronikę oraz podobnie jak kobiety, żywność i odzież. Czy wysokość rabatu ma znaczenie? Tak! Okazuje się że mężczyźni pozytywnie odbierają nawet mniejsze obniżki (nawet 20-30%) natomiast kobiety zwracają większą uwagę tylko na duże promocje. Popularną formą poszukiwania promocji u kobiet są aplikacje zakupowe oraz kupony rabatowe, także w wersji drukowanej (najczęściej dostępne w magazynach modowych).
W Polsce panuje przekonanie, że mężczyźni niechętnie wybierają się na zakupy. Jeśli już zdecydują się na wyprawę do sklepu to z konkretną potrzebą, usiłując tym samym zminimalizować czas poświęcany na wybieranie produktu. Tymczasem wyniki badania BranchBrothers mówią, że tylko mniej niż 10% mężczyzn decyduje się na zakup odzieży bez zasięgnięcia opinii innej osoby. Najczęściej na doradców wybierane są partnerki lub sprzedawczynie.
Zobacz również: