Jak wynika z raportu „Smart Okazje” sieci reklamowej AdRetail, już nawet 17% Polaków przy podejmowaniu decyzji zakupowych jako jeden z głównych kryteriów wyboru podaje kraj pochodzenia produktu.
Polscy producenci już od dawna dorównują zagranicznym koncernom zarówno w kwestii smaku jak i opakowań, w których sprzedawane są dobra. Zarówno w kraju jak i za granicą produkty z etykietą „Made in Poland” określane są mianem wysokojakościowych i bezpiecznych. Polskie marki zdobywają popularność dzięki wielu kampaniom mówiącym o wysokiej jakości rodzimych produktów. Są to między innymi:
- Godłem „Teraz Polska” oznaczane są wysokiej jakości produkty i rozwiązania pochodzące z Polski.
- Kampania „Polska smakuje każdego dnia” ma na celu zachęcenie do zapoznawania się z rodzimymi markami i ułatwienie poszukiwań polskich produktów rolno-spożywczych.
- Kampania „590 powodów” uczy jak odróżnić polskie produkty (kod kreskowy rozpoczynający się od cyfry 590), jednocześnie przedstawiając zalety ich wykorzystania.
Patriotyzm konsumencki Polaków
Wyniki badania „Patriotyzm konsumencki Polaków 2017” jasno pokazują, jak wielu rodaków podczas zakupów zwraca uwagę na kraj pochodzenia kupowanego produktu. Aż 7 na 10 ankietowanych osób mając do wyboru polski i zagraniczny produkt, chętniej sięga po polskie marki. Jednak jak przyznało wielu badanych, wskazanie kraju pochodzenia producenta często okazuje się być trudnym zadaniem.
Z czego wynika popularność polskich produktów? Na wybór produktu ojczystej marki wpływ mają nie tylko przywiązanie oraz świadomość wysokiej jakości dobra. Jest to także przekonanie o wspieraniu polskiej gospodarki oraz utrzymywaniu miejsc pracy potrzebnych do produkcji dobra. Szczególnie w Polsce jest to także wysoki poziom identyfikacji konsumentów z grupą narodowościowej, z której się wywodzą.